Pinsiö-Seuran keväinen puutarhataitokoulutus

26.5.2016

14.5 lauantaina opiskelimme hedelmäpuiden istutusta. Seurakuntapuutarhuri Tuulikki Karhu toimi opettajana. Pinsiön maamiesseura oli ostanut taimet, koska ne istutettiin Pinsiön maamiesseuran talon pihapiiriin. Työ aloitettiin omenapuun kevätleikkauksella. Nurmikkoa poistettiin noin 60 cm:n leveydeltä ja sen jälkeen kaivettiin lapion syvyinen kuoppa. Kaivuutyö osoittautukin vaativaksi työksi, koska nurmikon alta paljastui vanhojen koivujen juuria. Onneksi oli yksi vahva mies paikalla, hän otti välillä kirveenkin avuksi, jotta sai kuopan kaivetuksi. Kuopan pohjalle laitettiin multaa ja lannoitetta, joiden päälle taimipaakku asetettiin. Kuoppa täytettiin mullalla, tiivistettiin vähän ja lopuksi laitoimme päälle katetta. Taimi sidottiin löysästi tervanauhalla tukipuihin, joiden pitäisi olla olla noin neljä-viisi vuotta taimen tukena. Ympäristö kasteltiin hyvin ja ”pupuverkko” asetettiin sen ympärille.

Luumupuu istutettiin samalla periaatteella,  paikka osoittautui erittäin hyväksi hiekka-multamaaksi, jonka pitäisi olla hyvä alusta taimille. Samanlaisessa hiekkaisessa maassa kasvattaa pinsiöläinen viljelijä Jyrki Lähde kaikki perunansa.

Teksti Eija Kantanen, kuvat Elina Ilkka ja Eija Kantanen

Omenapuun istutus