Pinsiön kirkko

Pinsiöntie 1153 , Nokia

Kodikkaan Pinsiön kirkon rakentaminen sai alkunsa marraskuussa vuonna 1930 Pinsiössä pidetyssä ompeluseurassa. Tämän kokoontumisen seurauksena perustettiin Pinsiön Rukoushuoneyhdistys, jolle Erkki ja Aino Metsänen lahjoittivat tontin vuonna 1934. Kirkko valmistui Pinsiöön joulukuussa vuonna 1950.

Hae reittiohjeet

Virtuaaliesittely

Pinsiön kirkossa järjestetään jumalanpalveluksia ja muuta toimintaa. Tilan voi vuokrata kirkollisiin toimituksiin.

Kirkossa on tilaa 170 henkilölle.

Yhteystiedot:

Kirkon historiaa

Pinsiön kirkon käyttöön siunaamisesta tuli 10.12.2020 kuluneeksi 70 vuotta. Suunnittelu alkoi kuitenkin paljon aikaisemmin, kun vuonna 1930 kinkereillä Virtasella talon silloinen isäntä K.V. Virtanen yhdessä Anton Antilan kanssa esittivät Ida Järvenpäälle ajatuksen rukoushuoneen rakentamisesta Pinsiöön. Jo saman vuoden lopulla alkoi innokas varojen keruu myyjäisten ja erilaisten tapahtumien avulla. Pinsiön rukoushuoneyhdistys perustettiin vuonna 1931.

Ennen talvisotaa varoja oli kertynyt jo mukavasti. Kirkon rakennuspaikka oli nimellisellä kauppahinnalla saatu Metsäsen mailta. Arkkitehti laati ensimmäisen rukoushuoneen rakennussuunnitelman. Kun sota syttyi, hanke keskeytyi ja mutkistui, sillä inflaatio vei osan varoista ja suunniteltu talo muutettiin pienemmäksi puutaloksi.

Sotien välissä valtion metsästä sai ostaa edullisesti puuta. Ne sahattiin vuonna 1941 ja vasta vuonna 1945 puutavara talkoilla siirrettiin rukoushuoneen tontille. Sotien jälkeen jatkettiin myös varainkeruuta.

Rakennusmestari Ylisen piirustuksiin teki muutoksia Erkki Metsänen, joka valvoi kirkon rakentamista. Rakentamistyöhön osallistui paljon kyläläisiä talkoolaisia omien kykyjensä mukaan sekä palkattuja ammattimiehiä toteuttamaan vaativampia osia. Rakennusvaiheesta on talletettu paljon mukavia muisteluita ja sattumuksia Pinsiön Jouluihin sekä Kolmen pitäjän Pinsiö -kirjaan, joista on koottu erillinen julkaisu ”Pinsiön kirkko”.

Kirkon siunasi käyttöön 10.12.1950 piispa E.G. Gulin. Alkuperäisen alttaritaulun lahjoitti rovasti A. Wallenius ja krusifiksin rouva Hilja Långvik. Maatalousnaiset lahjoitti Annikki Antilan ja Laila Uosukaisen kutoman Pirkkalan ryijyn vihkiryijyksi sekä myös alttaripöydän liinan, ehtoollis- ja kalkkiliinan, kerhohuoneen kahvipöydän liinat sekä maljakoita. Kirkkosalin seinällä on kaatuneiden pinsiöläisten muistotaulu, jonka maamiesseura lahjoitti vuonna 1989.

Vuonna 2000 kirkkoa uhkasi vanhoista sähkölaitteista alkunsa saanut tulipalo, joka onneksi saatiin nopeasti sammutettua. Kirkko oli kiinni puolisen vuotta, sen aikana uusittiin myös keittiö ja rakennettiin kaivatut saniteettitilat sisälle.

Pinsiö-Seura tilasi vuonna 2002 pinsiöläiseltä taiteilija Jari Antilalta muistokiven, joka sai nimekseen Muistopurje ja on sijoitettuna näkyvälle paikalle kirkon eteen.

Kirkolta puuttui kirkonkello. Varoja kerättiin vuodesta 2006 lähtien, missä Pinsiön Tapulipiiri on ollut aktiivisesti mukana. Pinsiö-Seura hankki kellon vuonna 2011. Seuraava talkookohde oli kellotapulin aikaansaaminen. Taas kerättiin varoja ja tapuli nousi paikalleen vuonna 2013.

Viimeisin ponnistus on ollut uuden alttaritaulun hankkiminen. Pinsiössä asuvan taiteilija Osmo Rauhalan kanssa päästiin sopimukseen, että hän maalaa Pinsiön kirkkoon uuden alttaritaulun ja Pinsiö-Seura osallistuu asiaan organisoimalla talkoita Jokismaan koulun kunnostukseen. Koululle Rauhala suunnitteli itselleen ateljeetilaa. 16.12.2020 juhlamessussa kirkkoherra Lauri Salminen siunasi käyttöön uuden alttaritaulun ”Usko, toivo, rakkaus”.

Pinsiön kirkolla vietetään messua noin kerran kuukaudessa. Kirkolla kokoontuu viikoittain lastenkerho, perhekerho ja Pinsiön Tapulipiiri (aktiivisten naisten käsityöpiiri joka tekee myös muuta hyväntekeväisyyttä). Kirkossa toteutetaan myös konsertteja ja se on kesäisin suosittu vihkikirkko.

Pinsiön kirkon vaiheet -julkaisu, sekä alttaritaulun julkistus

Haluatko tutustua tarkemmin kirkon historiaan sekä kirkon uuteen alttaritauluun?

Sirpa Lehtinen on koonnut Pinsiön kirkon vaiheet eri lähteistä yhteen julkaisuun. Tutustu alta julkaisuun, jossa mm. tarkemmin rakentamisen vaiheista ja kirkon historiasta.

Taiteilija Osmo Rauhala on maalannut Pinsiön kirkkoon uuden alttaritaulun. Taulu julkistettiin ja siunattiin käyttöön juhlamessussa Pinsiön kirkossa sunnuntaina 16.2.2020.

Napsauta tästä auki Sirpa Lehtisen julkaisu ”Pinsiön kirkon vaiheet

Katso tallenne Taiteilija Osmo Rauhalan maalaaman alttaritaulun ”Usko, toivo, rakkaus” julkistustilaisuudesta.

Pinsiön kirkko 70v juhlamessu

Juhlamessu

Vuonna 2020 Pinsiön kirkko täytti 70v. Alla taltiointi juhlamessusta, sekä muistelutilaisuudesta.

Jouluaaton hartaus Pinsiön kirkossa 2021

Pappi Juha Partanen, Kanttori Maarit Kujanpää